reklama

zápisky z veteriny - pozor na alfasamcov!

Pojem alfa samec je u kynologickej, ale i laickej verejnosti veľmi populárny a často používaný a niekoľkokrát za deň sa s ním stretávam aj v našej poliklinike. Keby som ho mala veľmi jednoducho definovať, povedala by som, že je to vodcovský samec na vrchole pomyselnej pyramídy, na vrchole hierarchického rebríčka. Tento samec rozhoduje o všetkom vo svorke, prvý žerie, len on má právo páriť sa... Takto nejako si to predstavujeme, pretože nás to tak učili.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)

Snažíme sa porozumieť svojim psom a k tomu nám slúžia práce rôznych etológov, kynológov, biológov a iných „lógov“, ktorých sa držíme ako kliešte. Ich názory do nás doslova nasiakli a čo horšie, prijali sme ich za svoje úplne bez výhrad a bez rozmyslu. Ich teórie sú pre nás dogmy, ktoré nielenže pokladáme za nemenné, ale ktorých sa držíme zubami nechtami, aj keď sú mnohokrát dávno prekonané. Keď niekto príde s čímsi novým, často ho ani nevypočujeme, a ak áno, nezamýšľame sa nad tým, čo povedal.

Kedysi sa za novátorské myšlienky upaľovalo na hranici. Takto nejako to je aj s našimi názormi na alfasamcov. Neprejde deň, aby mi ktosi v robote nevysvetľoval, že jeho pes je dominantný alfasamec. Často mi kolegovia tvrdia, keď vidia psa ustajneného v klietke, ktorý má strach a snaží sa hrýzť, lebo nemá možnosť utiecť, že je: „strašne domimantný“. Nie je dominantný! Hovorí sa tomu pasívna obrana. Keď prekročíte únikovú vzdialenosť a zviera nemá možnosť spasiť sa útekom, napadne vás aj mierumilovný či bojazlivý pes, pretože nevidí iné východisko, než „prestrieľať sa“. A nie len pes. Napadne vás človek. Králik. Vrabčiak. Plachý srnec. Škrečok... Skúste k poľnému škrečkovi pristúpiť nebadane, až bude mať pocit, že nemá možnosť utiecť! Bude na vás útočiť. Bude skákať pol metra do vzduchu a škrípať veľkými žltými zubami, bude hrýzť... Bude vydávať výstražné zvuky, a aj taký velikán, ako Homo Sapiens zatrúbi na ústup. A predsa nikto netvrdí, že škrečky sú vo vzťahu s človekom dominantné alfa samce. Ak prekročíte únikovú vzdialenosť, napadne vás každý...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neprejde deň, aby som si na rôznych fórach, webových stránkach, a čo horšie, aj v odborných časopisoch, neprečítala, že pri dominantnom psovi máme vchádzať prví do dverí. Že sa mu máme hrabať v miske s jedlom, lebo alfa samec si môže dovoliť všetko. Že: „bojových psov máme kŕmiť z úst, pretože v nich vyvolávame pocit podriadeného šteniatka, ktorého sučka kŕmila z papule“.

Že vo svorke (ktorú tvoríme spolu so psom) by sme my mali byť alfa (prípadne superalfa).

Psi s ľuďmi svorku netvoria. Už toto samotné tvrdenie je niečo, čo väčšina kynológov nechce akceptovať. Keď im poviem, že sa správajú hlúpo, pretože žiadna suka možno už celé desaťročia nekŕmi svoje šteniatka vyvrhnutou natrávenou potravou, tak na mňa pozerajú ako na nevzdelanca a odporúčajú mi „povinnú četbu“ – vraj najlepšie Lorenza a Mikulicu... Kde je napísané, že obaja páni, ktorých si inak vážim, sa nemohli v určitých názoroch mýliť? Napr. ani jeden z nich vo svojich dielach nespomína, že by kŕmil psov z úst mysliac si, že psi si myslia, že sú podriadené šteniatka. Mikulica cituje Zimena, ktorý publikoval svoje poznatky v r. 1971, a ktoré mimochodom tiež iba opísal:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako prvý opísal sociálne postavenie kury domácej vo svojej dizertačnej práci nórsky zoológ Thorleif Schjelderup – Ebbe v r. 1921 a nazval ho klovací řád. Toto postavenie s kŕdli (nie vo svorke!) je lineárne, tzn, že dominantná alfa je nadradená všetkým. Beta je podriadená alfe, ale nadradená game a ďalším sliepkam v kŕdli, atd atp, až po poslednú sliepku, nazývanú omega. Hoci aj sám Schjelderup popisuje v kŕdľoch sliepok občas výnimky. Odvtedy mnohí toto hierarchické postavenie prezentujú úplne všade a na všetky zvieratá. Hlavne na psov, aj keď nie sú kurovité a už vôbec nie vtáky. (Hoci Čertovi často vravím, že je pekný vtáčik.) Ale najsmutnejšie je, že už takmer sto rokov opakujeme naučené (a pri psoch aj mylné) frázy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lorenz mal taký široký okruh záujmov, že svoje poznatky vyvodil iba v prípade, že niekam so svojim psom šiel, všímal si jeho chovanie, zamyslel sa nad ním a vyslovil hypotézu. Vďaka mu i za ňu, pretože doteraz sa ľudia nezamýšľajú nad ničím, ani sami nad sebou, svojou životosprávou, svojimi deťmi, nieto ešte psami. Takto môžu aspoň recitovať prečítané, aj keď občas mylné názory.

Ale mnohí výcvikári stavajú svoj výcvik práve na alfa samcoch a na tom, ako mať nad svojím psom vo svorke „navrch“. Majú pocit, že psi sa ich musia báť a chvália sa tým, že im stačí iba vyceriť zuby! a psi stiahnu chvost a „v tichosti odkráčajú“. Tvrdia, že sú alfa samcom a psom rozumejú preto, že žijú spolu so svorkou v jednej maringotke a svoje tvrdenie podporujú imidžom vandráka s klobúkom. (Je jasné, že uhladený chlapík v saku a kravate so svorkou žiť nemôže a teda jej nerozumie!) Vo svojich knihách tvrdia, že: „...pes nebude ženskou nikdy poslouchat, protože není alfa samec!...“ Pochopiteľne nemôžem súhlasiť. Veď sa stačí len pozrieť na výsledkové listiny akýchkoľvek kynologických pretekov a mená žien – psovodiek budú na popredných miestach. Ženy viac používajú pri výcviku psa empatiu a šiesty zmysel, ako hrubú silu, a tak mnohokrát dosiahnu oveľa lepších výsledkov pri výcviku ako muži (super-duper alfasamci s nadupaným egom).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pravdu povediac som celkom rada, že sa týchto rád nedržím ani ja, ani moji psi. Prečo nie som alfasamcom? Lebo podľa týchto odborníkov by som sa musela každú chvíľu so všetkymi mlátiť ako žito, aby som im dokázala, že ja som tá alfa. Teda, TEN alfa. Musela by som všade chodiť prvá, aj keď rada leňoším. Musela by som brať spravodlivosť do vlastných rúk, a to ja nerada, lebo som pacifista. Asi by som musela donekonečna odovzdávať svoje perfektné alfovské vlohy a gény budúcim generáciám a to sa mi fakt každú chvíľu nechce a nie ešte alfa samici, pretože čo keby sa mi práve ona nepáčila? Pretože by som musela byť ten, kto je zodpovedný za celú svorku a to by ma možno psychicky veľmi vyčerpávalo. Okrem toho som rodený demokrat a myslím si, že násilím sa nič nevyrieši. A tak násilie neužívam ani na psoch, ani na deťoch, ani na rastlinkách. Som presvedčená, že každý je zodpovedný za svoje činy (a každý si vybral svoju cestu - i pes!) a rodič má deťom (ale i psom) odovzdať korene a krídla a nebrániť im v rozlete, aby mohli byť samostatní, ale vedeli, kde je ich miesto. Iba potom môžu byť celý život bez vodítka. Aj deti, aj psi. Keby som bola superalfa, musela by som živiť svoju rodinu (dokiaľ by ma o alfovstvo nepripravil iný samec) a mám strach, že moje dospelé deti by to zneužívali. Napokon by som bola rada, keby sa objavil nejaký, mne podobný hlupák, ktorý by o moje postavenie chcel bojovať a ja by som radostne mávla rukou a nadšene povedala: - Chceš byť supertalfa? Super! Na! A pridám ti k tomu ešte dve samice. Jedna je síce Beta, ale je oveľa lepšia, ako tá bláznivá alfa. Ber, kým si to nerozmyslím...

Ja viem, trocha preháňam. Verte mi však, že psovi je jedno, kto ho má rád a rozumie mu. Je jedno, či to je muž, žena, alebo dieťa. Najradšej je, keď ho má rada celá rodina. Aj keď je pravda, že hlavne moloss "primkne" svoje srdiečko vždy najviac k jedinému členovi rodiny. Ale kto to bude - toho si vyberá on sám. Ak ste despotický a dominantný "alfasamec", vy to určite nebudete. A keď chcete byť "nambr van", musíte si to zaslúžiť.

Nedajte sa zmiasť hlúposťami pseudocvičiteľov. Pri výchove a výcviku svojho psa sa neriaďte superalfami, alebo len "obyčajnými" alfami. (Ba ani len Alfom.) Riaďte sa zdravým rozumom. Psi svorku s človekom netvoria. Tvoria určité spoločenstvo, ktoré je založené na spolupráci, symbióze, láske a porozumení. Psi netvoria ani s inými psami svorku už preto, že dávno nespĺňajú všetky podmienky dobre fungujúcej svorky, aké vidíme u vlkov, alebo iných divožijúcich zvierat. (Ale o tom možno niekedy nabudúce.) Psi, ak im je to umožnené, vytvárajú spoločenstvá, ktoré sú založené na priateľstve. Ani spolupráca u nich nehraje takú úlohu, ako napr. u vlkov, pretože nie sú odkázaní sami na seba, ale žijú spolu s človekom, ktorý sa o nich po všetkých stránkach stará. (Alebo by sa aspoň mal starať!) A tak svorkovité návyky dávno zabudli, a tiež si ani nespomenú, čo znamená byť alfasamcom. Skúste na alfasamcov zabudnúť aj vy...

Martina Tóthová

Martina Tóthová

Bloger 
  • Počet článkov:  176
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som veterinárna sestra. Zvieratá sú mojou láskou, a preto ma práca napĺňa uspokojením. Mimo práce sa venujem svojim zvieratkám a občas aj cudzím - ako výcvikárka. v poslednej dobe svoje kynologické skúsenosti využívam aj pri písaní kníh o molossom, dogovitých a pastierskych plemenách - vyšli mi dve knižky - knižka o šteňati (máme doma štěně)a o výchovných problémoch (nie len) molossoidných plemien psov,dokončujem knihu o správnom kŕmení psov. čitatelia blogu sa na mňa môžu s prípadnými problémami, ktoré s týmito úžasnými psíkmi majú, obrátiť, rada im pomôžem. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu